Skoler og grupper
Et besøg hos os er en rejse tilbage i tiden til ’gamle dage’. Her oplever børnene på egen krop, hvordan livet på landet var, da Oldefar var barn. Vi tilbyder en unik mulighed for at få kroppen og sanserne i spil, så vores gæster ikke blot hører og ser historien, men mærker den. Vores fokus på praktiske aktiviteter og dialog er derfor et godt supplement til hverdagen på skolerne og i daginstitutionerne. Har din klasse eller gruppe særlige ønsker til et besøg på Høgdal, så kontakt os gerne – der er mange muligheder for en god oplevelse på den fine gamle gård og i den smukke omkringliggende natur.
Målgrupper og aktiviteter
I vores eksterne læringsmiljø er der er rig mulighed for en tværfaglig tilgang. Historiefaget er naturligvis oplagt og med kreative aktiviteter i blandt andet huggehuset kombineres det historiske snildt med Håndværk og Design. Muligheden for at male mel, kærne smør og lave mad på brændekomfuret kan kobles sammen med madkundskab, mens turen herud på cykel eller gåben er oplagt for idræt. Med både vandhuller, eng og skov har biologilæren rig mulighed for at anvende fagligheden i praksis eller måske vil matematiklæren illustrere, hvordan man måler et træ uden at fælde det. Kort sagt er det kun fantasien, der sætter grænser for det faglige perspektiv.
Eksempler på aktiviteter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I tillæg til aktiviteterne på Høgdal har vi udviklet Høgdal-ruten, som strækker sig over ca. 1km i den dejlige skov og eng. Her vil eleverne få bragt sanserne og nysgerrigheden i spil gennem en række natur- og kulturhistoriske poster.
Generelt er vores forløb særligt oplagte for de ældste børnehavebørn, indskoling og mellemtrin, men alle aldersgrupper er velkomne. I samarbejde med jer kan vi målrette besøget og tilpasse aktiviteterne, så det passer ind i jeres undervisningsforløb, så kontakt os gerne med jeres ideer og ønsker.
Special- og inklusionsklasser er meget velkomne. Med højt til himlen og rolige rammer kan Høgdal være et frirum for både store og små, og vi bestræber os altid på at imødekomme særlige behov. Den daglige leder Janne kommer gerne på besøg forud for forløbet på Høgdal og snakker med eleverne og personalet for at øge trygheden ved at besøge et nyt sted.
Anmodninger om besøg bedes sendes senest to uger før den ønskede besøgsdato.
Før, under og efter besøget
Forud for besøget afstemmes rammerne og aktiviteterne, så de passer bedst muligt til målgruppen. Som forberedelse til besøget kan historien om ”Jakob og Katrine på Høgdal” læses. Den giver børnene en fornemmelse af miljøet på Høgdal, og er en god kilde til forudgående refleksioner og dialog.
Ved ankomsten til Høgdal vil den daglige leder Janne og Høgdal Hunden Henning (tøjdyr) tage godt imod jer. I nogle tilfælde vil et par af Høgdals gode frivillige hjælpe med afholdelse af de praktiske aktiviteter.
Et besøg tager cirka 2 ½ time og der er plads til madpakkespisning og fri leg, hvis man ønsker det. Tidsrammen kan justeres i forhold til særlige ønsker og aftales forud for besøget.
Prisen for et besøg med max. 28 elever er 500kr.
Ved besøg af to klasser på samme tid deles eleverne i to hold. Det ene hold starter på gården, mens det andet hold bevæger sig rundt på engen og i skoven til vores kultur- og naturhistoriske gårute. Efter ca. en time bytter de to hold, så alle prøver at være på gården og i den skønne natur omkring os.
Transport og overnatning
Transporten til Høgdal kan foregå med offentlig bus til Rodelund, hvorfra der er en smuk gåtur gennem skoven på ca. 4,5km. Det er ligeledes muligt at cykle hertil, eller man kan leje en bus eller benytte sig af forældrekørsel.
Ønsker I at overnatte ved Høgdal har Naturstyrelsen to shelters tæt ved gården og ved skolebesøg må egne telte sættes op ved shelterområdet. Derudover ligger Friluftscenter Sletten kun 6km fra Høgdal.
Vi sætter stor pris på, at børn såvel som pædagogisk/fagligt personale deltager aktivt i aktiviteterne på gåden og udviser hensyn til vores dyr og genstande.
"4. årgang havde en fantastisk hyggelig og lærerig historiefagdag på Høgdal i forbindelse med et forløb om “Børn i gamle dage”. Janne og hendes hjælpere havde planlagt et godt program, hvor aktivitetsniveauet var højt for børnene. De skulle kærne smør, male mel, karte uld, kløve brænde, fremstille gammeldags legetøj og meget mere. Meget autentisk og praksisnær undervisning, hvor børnene var de aktive. Derudover er Høgdal et helt særligt historisk sted - en autentisk tidslomme - med en hyggelig atmosfære. Hermed en anbefaling til skoler om at besøge Høgdal, hvis man har mulighed for det"
- Helle, Virklund Skole (2023)